Thursday, February 13, 2014

:: Rajin-Rajinkanlah...

Terasa nak membebel semula kat blog sendiri.

Sungguh, minat berblogging tak pernah padam. Cuma yang terpadam dek kerana kekangan masa yang memang dah tak ada untuk menulis!

Tapi, mana nak mula erk? Nantilah.. cari idea dulu.



**Macamlah blog ko ni besh sangat ummi oi! Veraaaaanggaaannnn lebeyyyyy!!***

Friday, April 12, 2013

:: 13 April Datang Lagi...

Assalammualaikum...

Bersua kembali setelah hampir 4 bulan menyepi. Entah malas tahap apa tah yang dah melanda diri ini, sampaikan sepatah haram cerita tak tertepek kat blog ni. Haihhhh... Pemaleh sungguh ummi Alisya ni!

Sikap rajin tiba-tiba ni datang pun kerana teringat akan tarikh 13 April. Yakni esok. Hari jadi anak ummi lah! Ya Allah.. dalam diam dah 5 tahun Allah 'pinjamkan' kamu pada ummi dan abi nak! Dalam diam, dah besar dah kamu.

Tiada apa yang ummi nak katakan, hanya iringan doa semoga anak ummi sihat selalu, tiada serangan sawan yang menghantui, tiada sakit yang berlarutan singgah pada diri kamu, semoga anak ummi terus membesar cergas dan sentiasa dibawah payungi Illahi selalu!

Kakak Alisya, ummi abi sangat-sangat sayangkan kakak! Dunia akhirat, moga kita terus bersama ya nak! Doakan kami dikurniakan rezeki Allah, agar dapat ummi berhenti kerja dan meneruskan cita-cita untuk menjadi surirumah yang berjaya. InsyaAllah...

Hepi besday Cik Embun ummi!

Ummi shayam kakak dunia akhirat!

Monday, December 31, 2012

:: Sayonara 2012...

Assalammualaikum...

Bersiaran semula blog Cik Embun ini. Haihhh... perkembangan yang semakin mengurus lagi terbiar jadinya blog ini. Macam Cik Embun ummi, makin mengecut.

Esok, 2013 bakal menjengah. Alhamdulillah, Allah lanjutkan usia dunia ini. 2012, memang tahun yang agak malas ummi nak hapdet blog. Bukan tak ada cerita menarik, tetapi sebabkan daya usaha yang kurang memberangsangkan, makanya hanya beberapa entri sahaja yang terkandung di 2012. Tak apalah, blog ni pun suam-suam kuku sahaja. Hihiii..

Dah alang-alang menyelam ke sini, nak coret sikitlah pasal Alisya. Hmm...makin besar dah nampaknya anak ummi tu. Makin melonjang tinggi, kot-kot lah Alisya boleh berdiri, mau dah nak sampai pinggang ummi rasanya. Pe'el si anak ni, macam biasalah. Adakala sangatlah baiknya tak terperi, ada masa pula... loktang sampai pagi.

Badan Alisya ramai yang dah tegur makin susut. Makannya berselera. Kalau roti tu, tak sabar-sabar menunggu suapan seterusnya. Tapi tulah, dah berat badannya tak mahu naik-naik juga. Tak apalah nak, asalkan kamu sihat, tak mengeras mengejang, senang beraknya, lena tidurnya... ummi dah bersyukur.

Moga-moga 2013 akan membuahkan hasil yang tembam buat Alisya. Dan pastinya ummi abi mengharapkan 'adik' Alisya 'hadir' di 2013 nanti... In Shaa Allah, semuanya atas izin Allah.

Jumpa di kamar 2013!

Monday, November 05, 2012

:: Jumperoo Untuk Dijual

Jika berminat, boleh emel saya di itafarid@gmail.com

Harga kite runding di emel ye.. Jumperoo Alisya.

Suatu masa, ummi berhajat nak milikinya, tapi jumperoo ni tak 'mesra alam' dengan Alisya.

Makanya, dari asyik tersadung kaki ni, ummi berhajat pula nak menjualnya.

Jika berminat, roger-rogerlah ye...

Segala kondisi: Masih baik-baik belaka.

Brand: Fisher-Price.

Oraite....daaaaa


Sedia untuk dijual.

Wednesday, October 10, 2012

:: Hilang Lagi Satu Penyeri Hidup...


Air mata yang berderai
Siapa yang menghapuskan
Hati kering dan gersang
Siapa yang meneduhkan
Sedangkan kau yang ku sayang
Telah pergi dari ku
Dengan cinta dan harapan hidup ku
Oh sayang
Tiada lagi ku dengar kidung mu
Tiada lagi derai tawa mu
Hanya kesepian yang kian
Mencengkam jiwa ku
Malam malam dingin membeku
Hari hari kian kelabu
Dalam doa kudus ku sebut nama mu
Cintaku... Oh sayang
Damailah kau di sana
Di sisi 
Tuhan yang Esa

Aiman dalam kenangan... :'(

Bait-bait lagu dari Lefthanded. Sungguh syahdu, sungguh mengusik jiwa! Lebih-lebih lagi pada mereka yang telah dan pernah kehilangan insan tersayang. Hilang dibawa memori semalam, hilang dari pelukan, hilang dalam terang lagi nyata!

29hb September 2012; Pagi-pagi lagi abang dah menggelabah tak tentu hala mendengar keluhan Zali, (rakan Superkids kami) di hujung talian menyatakan Aiman (anak Zali) berada di Unit Kecemasan, Hospital Serdang.

Bergegas abang menyiapkan diri, lalu menuju ke hospital. Setiba di sana, abang memberitahu kondisi Aiman. Sungguh hati ini dipagut pilu. Bermula dengan demam yang beransur pulih, Aiman tersedak lalu terus mengalami sesak nafas yang agak kronik.

Mama Aiman tersedar jam 5 pagi, melihat keadaan Aiman semakin membiru terus saja mereka menuju ke hospital. Di sana, Aiman diberi oksigen. Lalu doktor yang merawat anak ini tidak memberikan sebarang pengharapan kepada Mama dan Babah Aiman. Hanya perlu berdoa dan bertawaqal pada-Nya.

Seharian family Superkids berkampung di Hospital Serdang. Dengan harapan yang menggunung semoga Aiman kembali sedar dan kuat melawan kesakitan. Kata doktor lagi, hanya tempoh 24jam yang mereka berikan sekiranya Aiman mempunyai tindak balas atau tidak. Ya Allah, kami mohon pertolongan-Mu agar anak ini diberi 'pinjam' kepada kami dengan tempoh yang lebih lama.

30hb September 2012; Jam 6.45pagi, abang menghubungi Zali untuk mengetahui perkembangan Aiman. Kata Babah, Aiman masih bertarung. InsyaAllah, kuat anak ini! Terus abang bersiap mahu keluar atas urusan lain, kemudian mahu ke hospital terus katanya.

Jam 8.30 pagi, abang menghubungi aku lalu menyatakan... "Aiman dah tak ada......" Ya Allah, ujian apakah yang sedang kami semua lalui? Sungguh berat dan pahit untuk kami telan, apatah lagi Babah dan Mama Aiman! Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah...

Jika kesakitan yang amat kami rasakan pagi itu, ku mohon agar Kau kurniakanlah kesabaran yang tinggi, iman yang kuat kepada kedua orang tua Aiman. Sungguh kami belum bersedia untuk kehilangan anakanda Aiman, namun... kuasa Mu Ya Allah, megatasi segalanya. Aiman milik-Mu, Aiman adalah amanah sementara-Mu, Aiman juga adalah pinjaman buat kami. Tiba masanya, hanya Dia yang berhak sepenuhnya.

Terus saja kami ke hospital. Melihat sebujur tubuh nan kaku, dilitupi selimut putih... membuatkan hati ini benar-benar dipagut sayu! Kesedihan ummi tak dapat dibendung lagi. Tak mampu untuk ummi menahan hati nan sedih, apatah lagi melihatkan Mama Aiman setia di sisi anaknya sedang teresak-esak menahan kesedihan. Redha dalam keterpaksaan. Sangat-sangat sedih!

Pelbagai kenangan terimbas kembali pagi itu. Kenangan bagaimana ummi dan abi mengenali anak bernama Aiman, kenangan kami pergi bercuti, kenangan kami keluar makan bersama, berhujung minggu bersama. Ya Allah, sungguh banyak Aiman tinggalkan kenangan dengan kami! Apakan daya, Allah lebih menyayangi Aiman. Dan itu hak Dia.

Seharian family Superkids berada di Dengkil, rumah Aiman. Kami menunggu sehingga selesai semuanya. Dua orang ibu yang pernah kehilangan anak tersayang turut bersama. Mummy Alanna Qish (Ayu) dan Mama Annisa (Kak Sham) sama-sama berkongsi kesedihan dan 'pengalaman' atas sebuah kehilangan. Mereka ini adalah ibu-ibu yang kuat, teruji dengan pelbagai pancaroba hidup dan lebih memeritkan dengan ujian kematian. Tak dapat aku bayangkan bagaimana rasanya berada di tempat mereka. Mungkin Allah selitkan jua kekuatan atas apa yang berlaku.

Demikianlah perjalanan hidup kita di bumi Allah ini. Setiap yang dipinjam, haruslah dipulangkan. Setiap yang sihat, pasti melalui sakit. Dan setiap yang hidup, akan berakhir dengan mati. Hanya kenangan silam yang menjadi peneman, pengubat di kala kerinduan mencengkam.

Hari ini, hari mereka. Hari mereka menerima takdir Allah yang sangat-sangat pahit untuk dilalui. Mungkin selepas ini takdir kami pula. Entahkan anak, suami atau si isteri yang pergi dahulu, semuanya telah tertulis di Luth Mahfuz. Hanya Dia yang berhak ke atas setiap yang hidup.

Alanna Qish, Ahmad Nuqman Hakimi, Annisa & Muhamad Amar Nazheef, damailah kamu di sana wahai bidadari syurga. Bahagialah kamu di bawah jagaan Nabi Ibrahim AS sehingga kamu bertemu semula dengan ibu dan ayah kamu! Wallahualam...

 Aiman pernah berkunjung ke rumah Wan Ton Alisya @ Seremban.


 Aiman sempat sekali sahaja ke rumah Nenek Cha @ Melaka.


 Kenangan tinggal kenangan. 
Tiada lagi kunjungan kamu ke teratak ummi, abi, Alisya.
Hanya ummi iringi dengan doa moga kamu gembira 
di bawah jagaan Nabi Ibrahim di sana nak.
Sungguh rindu dengan kamu, Aiman!


** Al-Fatihah buat Muhammad Amar Nazheef. (9 August 2008 - 30 September 2012)

Sunday, September 09, 2012

:: Rezeki Allah...

Dalam sukar, ada senang yang Dia selitkan.

Dalam pahit, ada manis yang Dia berikan.

Dalam duka, ada tawa yang Dia kirimkan.

dan

Dalam jerih, ada nikmat yang Dia hulurkan.


Syukur Ya Allah. Andai rezeki buat anakku Alisya telah Kau izinkan, ku mohon semoga ianya diberkati. Andai jalan kesukaran kami telah Kau permudahkan, ku mohon agar ianya dirahmati.

Alhamdulillah! Amin Ya Rabbal A'lamin.....

Doa ummi sentiasa untuk mu anak ku...

Sunday, August 12, 2012

:: Alisya dan Ramadan Kami...

Assalammualaikum...

Hari ni masuklah malam ke-24 kita berpuasa. Subahanllah, sungguh kejap masa berlalu kan? Haruskah Ramadan berlalu sebegitu pantas?

Ramadan kami biasa-biasa aja. Tidak semewah mana apabila berbuka. Pernah hanya berbuka seteguk air, dan sebiji kurma. Semuanya gara-gara kepenatan dan rasa dah cukup kenyang dengan nikmat yang ada. Tiada istilah berbuka di hotel mahupun restoran mewah. Apa yang penting, kami mahu keselesaan buat si anak. Berbuka di rumah lebih sedap, Alisya pun dapat 'luruskan badan' setelah penat seharian meredah jem sana-sini.

Bila dapat pulang ke kedua-dua kampung, rasa indah sungguh. Jemputan iftar di rumah abang dan kakak membuatkan Ramadan begitu bermakna! Ukhuwah sesama adik-beradik pun makin rapat. Alhamdulillah...

Itu sahaja cerita iftar kami.

............................................................................................................................................................

Cerita Alisya pula.

Alhamulillah, Alisya dah dapat kerusi baru. Khas untuk anak-anak CP. Sebelum nak tempah, dah try test dulu kerusi ni kat Alisya. Syukurlah, sesuai untuk si anak. Ummi tempah di facebook - The Helping Hands. Abi tolong setel bab uwwaangg! Hihiii...

Masa ni baru dapat kerusi hikmat... terus lena!

Kerusi ni memang sangat membantu Alisya untuk duduk dengan lebih berhemah. Tidak boleh bersilang kaki, tak boleh nak melentik-liuk dan yang paling best, boleh bawa ke mana-mana saja. Lepas ni, balik kampung Alisya tak berebut kerusi dengan atok-atoknya dah. Alisya dah ada kerusi sendiri lah tok. Kelassss tau!

Sambil berangan-angan Mak Jemah ye!

Cerita lain, ummi dah mula bawa Alisya ke therapy semula. Semoga ada perubahan buat si anak. Ummi dan abi berusaha mana yang mampu dan terdaya nak. Selebihnya kita berserah pada Allah, kerana jika Dia tak mengizinkan, secanggih mana pun perubatan kita cuba, tak mungkin berkesan jua. Wallahualam...

Therapy baru ni, ada guna sejenis tape yang ditampal-tampalkan di sekitar badan Alisya. Nama tape ni; kinesio tape. Atlit-atlit sukan memang menggunakan tape ni. Antara fungsinya; mengurangkan rasa sakit pada otot-otot yang cedera. Kalau nak tahu lebih lanjut, meh baca blog kak Afidah. Nanti ada masa, ummi jelaskan lagi. (lani tengah menaip kat upis, sambil menunggu nak pulang)... Hihiii..


Kinesio tape pertama di kaki Alisya.


Versi leher pula. Ummi tak mampu belikan emas setebal itu, 
cukuplah dengan kinesio tape yang amat power! Hehehee...

Bila ummi dengan abi bawa Alisya jenjalan, 
banyak 'mata' pelik yang singgah. Ummi okey jeee!


Sepenuhnya. Macam gaban dah kan?

Cubaan pertama ke atas Alisya, agak berjaya! Walaupun mulanya memang marah sakan anak ini bilamana dirinya di urut, disentuh oleh orang lain. Cuak jugalah ummi nak mulakan therapy baru ni. Yelah, pusat therapy ni bukan untuk menampal kinesio tape ni semata-mata. Tapi ada juga aktiviti lain yang dilakukan. Ummi ambil seminggu sekali untuk rawatan ni. Mudah-mudahan ada keberkesanannya! Dan moga-moga Allah permudahkan urusan kami. Terima kasih pada ibu Nabila, tak pernah jemu nak share apa pun rawatan untuk anak-anak kami!

Ada satu lagi therapy yang sangat-sangat ummi dan abi nak cuba untuk Alisya. Yakni akupuntur. Sangat mahu! Semoga Allah bukakan jalan untuk rawatan ini. Amin!